منتدي مدارس الاحد هو منتدي خدمي يقدم مساعدة لاتمام الخدمات داخل الكنيسة و بلاخص للتربية الكنسية و كافة انشطتها من مسرح - كورال - وسائل ايضاح - افكار تفيد الخدمة - طقس و عقيدة بشكل مبسط- لاهوتيات - و الكثير من الانشطة الاخرى

الرئيسيةس .و .جبحـثالأعضاءالمجموعاتالتسجيلدخول

شاطر | 

اعدادى اعدادى اعدادى

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
فنون

مُساهمةموضوع: اعدادى اعدادى اعدادى   الأحد أغسطس 10, 2008 3:28 pm

سلام ونعمة
ياريت لو حد بيدى سن اعدادى فى مدارس الاحد يفدنا او حد متخصص فى سن المراهقة عموما
وياريت نعمل ندوة او سلسلة موضوعات حول سن اعدادى وازاى نتعامل معاه

واشكركم جدا على تعب محبتكم

معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
kokty

مُساهمةموضوع: رد: اعدادى اعدادى اعدادى   الثلاثاء أغسطس 12, 2008 1:45 pm

[b]انا معاك فالموضوع ده انا بخدم اعدادي جديد ومش عارفه اتعامل خالص معاهم ونفسي اعرف اتعامل ازاي واعرف ازاي اوصل المعلومه علي اد تفكيرهم
ياريت بجد يكون منتدي مخصص لفتره اعدادي بس
maro

مُساهمةموضوع: رد: اعدادى اعدادى اعدادى   السبت نوفمبر 15, 2008 4:19 am

سلام لكم
أنا مش بقالي كتير في إعدادي بس اللي حسيتة أنك علشان تكسبيهم لازم تقعدوا مع بعض كتير في اوقات غير وقت مدارس الأحد, حسيسيهم انك لما كنتي في سنهم كنتي بتعملي زيهم وبتفكري زيهم, اوعي تتخدي لو واحدة قالت لك أنا معجبة بولد واوعي تقوليلهل دة غلط وعيب.
نأقشيها وأقعدوا أتكلموا مع بعض ولازم تبقي متأكدة انها مش هتكتنع بسهولة فلازم يبقي عندك صبر عليها.وعامليهم علي أنهم كبار وممكن تأخذي أراهم في حاجات وافكار للخدمة
أما عن الدرس فحاولي تبتدي بقصة ويكون في قصة كمان في وسط الدرس وياريت مش أنت اللي تقعدي تتكلمي في الدرس ,انت قولي كلمتين في الأول وسبيهم يتناقشوا وفي الأخر لمي الموضوع
بس أهم حاجة بجد فرقت معايا هي الصلاة قبل ماتقولي بجد بتعمل معجزات

ربنا معاكي
cherly

مُساهمةموضوع: رد: اعدادى اعدادى اعدادى   الأحد فبراير 22, 2009 10:57 am

سلام ونعمه كلام بجد صح يا مارو انا نزلت السنه دي ببناتي وصدمت لما لقتهم كلهم بيقفوا مع ولاد وتعاملت معاهم بشده لانهم كانوا بيسيبوا مدارس الاحد ويقفوا ف الحوش
لكن فعلا شويه شويه عرفت ان مفيش غير الحب وانك فعلا لما تقربي ليهم هيسمعوا كلامك ولما يكونالدرس شيق فيه وسائل ايضاح واحترام لعقليتهم
مثلا لو بتقولي لواحده اسكتي علشان زمايلك تسمع
متقوليش بصيغه امر لانهم اكتر سن مبيحبش الاوامر لانهم تعبانين في كل مكان اوامر بيت ذاكري ذاكري واعملي ومتعمليش وكمان ف المدارس علشان كده يستحسن نقولهم
ايه رايك لو تسمعي الفقره اللي جايه دي او خليكي معايا عشان عاوزه اخد رايك فيها هتحس انك مكبر اها ومحترمه عقلها
وكمان بيتجرحوا قوي لو هزناهم او عقبناهم او اي كلمه جارحه قلناهالهم قدام الباقي
وان شاء الله انا كمان عندي كتاب حلو اسمه سمات مرحله اعدادي استفدت منه كتيرلو مقدرتوش
تشتروه هكتب لكم اللي تختاروه منه
علشان يكون فيه منفعه لكم
وشكرا

اعدادى اعدادى اعدادى
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1