Madares-Ela7d
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدي مدارس الاحد هو منتدي خدمي يقدم مساعدة لاتمام الخدمات داخل الكنيسة و بلاخص للتربية الكنسية و كافة انشطتها من مسرح - كورال - وسائل ايضاح - افكار تفيد الخدمة - طقس و عقيدة بشكل مبسط- لاهوتيات - و الكثير من الانشطة الاخرى

الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول

درس عيد النيروز - الصف السادس الابتدائي

2 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
Admin
Admin

درس عيد النيروز - الصف السادس الابتدائي Empty
مُساهمةموضوع: درس عيد النيروز - الصف السادس الابتدائي   درس عيد النيروز - الصف السادس الابتدائي Icon_minitimeالسبت سبتمبر 13, 2008 3:07 am

انا عملت الدرس ده على شكل البرامج التليفزيونية و هو مكون من :-

1- نشرة الاخبار و فيها نهنئ شعب مصر بعيد راس السنة القبطية
2- برنامج " لقاء على الهوا " و يتم شرح احد قصص الشهداء

اولا : نشرة الاخبار

موسيقى دخول نشرة الاخبار

المذيع : اعزائى مشاهدى نشرة الاخبار

جاءنا البيان التالى قام السيد الرئيس بتهنئة شعب مصر المبارك بعيد راس السنة القبطية ( عيد النيروز )

و كلمة نيروز كلمة فارسية معناها ( يوم جديد ) و قد سميت السنة القبطية بسنة الشهداء بداية من عصر حكم الملك دقلديانوس للمملكة الرومانية الذى بدا في عصره اضطهاد المسيحين بشدة في مصر

المذيع : شكرا لحسن استماعكم لنشرة الاخبار

..........................................................................................................

ثانيا : برنامج " لقاء على الهوا "

المذيع : اهلا بيكم اعزائي المشاهدين في حلقة جديدة من برنامج " لقاء على الهوا "

المذيع : و زي ما حضراتكم متعودين بنستضيف احد المتخصصين و معانا و معاكم النهاردة الدكتور الاكليريكي الاستاذ جرجس سيدهم

المذيع : اهلا بحضرتك يا فندم

الاستاذ جرجس : اهلا بحضرتك و انا سعيد ان انا موجود في وسطكم النهاردة

المذيع : كل سنة و انت طيب يا فندم بمناسبة عيد النيروز

المذيع : انا فاكر و انا صغير با فندم كانوا بيحكولنا عن قصة شهيد زي مار جرجس و مار مينا

الاستاذ جرجس : فعلا و انا فاكر برضه ان اتحكلنا قصة انا متأكد ان المشاهدين ما سمعوش عنها

المذيع : شوقتنا يا فندم قصة ايه دي

و يستكمل باقى الحديث بمعرفة الخادم الذي يقوم بتحضير الدرس و يقوم بكتابة قصة الشهيد او الشهيدة في باقى الحديث
https://madares-ela7d.yoo7.com
RORO

RORO

مُساهمةموضوع: رد: درس عيد النيروز - الصف السادس الابتدائي   درس عيد النيروز - الصف السادس الابتدائي Icon_minitimeالأحد سبتمبر 14, 2008 6:20 pm

جميله الفكره ديه اوي ربنا يعوض تعب محبتك
Admin
Admin

مُساهمةموضوع: رد: درس عيد النيروز - الصف السادس الابتدائي   درس عيد النيروز - الصف السادس الابتدائي Icon_minitimeالأربعاء سبتمبر 17, 2008 9:34 am

شكرا على مرورك و الرد على الموضوع المتواضع ده و ربنا يبارك حياتك
https://madares-ela7d.yoo7.com

درس عيد النيروز - الصف السادس الابتدائي
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-